Magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

Az elhanyagolt magas vérnyomás olyan súlyos szövődményeket okozhat, mint a szívinfarktus, a szélütés strokea szívelégtelenség, a perifériás érbetegség érszűkületa veseelégtelenség, vagy a látásromlás.

magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

Magas vérnyomásban Magyarországon több, mint 3 millió ember szenved. Magas vérnyomás ban szenvedő betegek esetében a csökkenés várható mértéke szisztolés érték esetében 11 Hgmm, diasztolés érték esetében 6 Hgmm.

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A DASH étrend gazdag gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben, zsírmentes vagy alacsony zsírtartalmú tejtermékekben, hal- és baromfihúsban, magvakban és hüvelyesekben. Korlátozza az édességek, cukros ételek és italok, vörös húsok és hozzáadott zsírok fogyasztását, valamint a túlzott sóbevitelt.

Magyarországon a diagnosztizált hipertóniás betegek csaknem 3,5 millióan vannak, és körülbelül egymillióra tehető azon érintettek száma, akik nem részesülnek kezelésben — ismerteti a statisztikákat Veresné dr. Bálint Márta, a Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék vezetője. A hipertónia kialakulásában a genetikai háttér és a stressz mellett a megnövekedett testsúly, a mozgásszegény életmód, a magas sóbevitel, a dohányzás és a mértéktelen alkoholfogyasztás játszik szerepet. A szakember hozzáteszi: a testsúlygyarapodás nemtől és kortól függően megemeli a vérnyomást.

Szegény telített zsírokban, transzsírokban és koleszterinben, viszont gazdag tápanyagokban, amelyek a vérnyomásra csökkentő jelleggel hatnak, így például káliumban, magnéziumban, kalciumban, fehérjékben és rostokban. A vérnyomáscsökkentő hatásán túl, mindenki által fogyasztható, kiegyensúlyozott táplálkozásnak tartják.

A DASH diétához nincs szükség speciális élelmiszerekre és nem kell nehezen elkészíthető receptekkel bajlódnunk.

Az étrend egyszerűen csak azt írja elő, hogy egy adott élelmiszercsoportból egy nap folyamán mennyit fogyasszunk el. A mennyiséget meghatározza a napi kalóriaszükségletünk, ami az életkor és a fizikai aktivitás függvénye. Ha a cél az aktuális testsúly megőrzése, akkor pont annyit kell ennünk, amennyi kalóriát a szervezetünk eléget.

magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

Ha fogyni szeretnénk, akkor kisebb kalóriabevitelt engedhetünk csak meg magunknak vagy többet kell mozognunk. Csínján a sóval! Mivel a túlzott sóbevitel vérnyomásemelő hatással jár, a DASH diéta a naponta fogyasztható sómennyiséget mg nátriumra, azaz körülbelül egy teáskanál  sóra korlátozza, és ezt folyamatosan kell csökkenteni egészen mg-ig.

magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

Az ételek fűszerezésénél bánjunk csínján magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen sóval, és kerüljük a magas sótartalmú élelmiszerek fogyasztását. A különböző konzervekben és készételekben, füstölt húsokban, chipsekben és sajtfélékben jelentős mennyiségű só található, figyeljük a címkéket és válasszuk a kisebb sótartalmú élelmiszereket, amelyek a napi nátriumbevitelünk kevesebb, mint 5 százalékát tartalmazzák.

magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

Kezdjük fokozatosan Érdemes lassan, több nap, vagy akár hét alatt áttérni az új étrendre, hagyjunk időt a szervezetünknek, hogy fokozatos szokhasson hozzá.

Például kezdjünk el fogyasztani egyik nap az ebédünkhöz, másik nap a vacsoránkhoz zöldségeket, és desszertként együnk gyümölcsöket. Ugyanígy fokozatosan emeljük a zsírmentes, vagy alacsony zsírtartalmú tejtermékeket étrendünkben.

magas vérnyomás és étrend magas vérnyomás ellen

A diétára történő folyamatos átállással párhuzamosan orvosi látogatásunk alkalmával számoljunk be arról, hogy mibe vágtuk a fejszénket.

További a témáról